۱۳۸۸ مرداد ۲۱, چهارشنبه

ترس حاکمان زور از شعار سبز : الله اکبر



یک روز پس از کودتای انتخاباتی 22 خرداد، شعار الله اکبر به یکی از شعارهای اصلی مردم معترض به کودتا تبدیل و روز به روز بر تعداد کسانی که بالای پشت بام ها، در اعتراض به تقلب گسترده در انتخابات و برخوردهای صورت گرفته با مردم شعار الله اکبر سر میدادند افزوده شد. چنین بود که گفتن الله اکبر به اقدام علیه امنیت ملی تبدیل شد.یکی از کسانی که به علت گفتن الله اکبر بازداشت شده بود،در روز از این جرم جدید گفته است. به او در زندان اوین و در بازجویی ها اتهام اقدام علیه امنیت ملی را تفهیم کرده اند.
امیر که دانشجوی یکی از دانشگاههای تهران است، در تشریح فضای شب بازداشت خود می گوید: شب 28 خرداد مطابق شب های قبل، من و مادرم، همچون دیگر همسایه ها به بالای پشت بام رفتیم. تازه شروع به الله اکبر گفتن کرده بودیم که به یکباره موتورسواران زیادی وارد کوچه شدند. آنها در حین ویراژ دادن با باتوم به در خانه ها می کوبیدند، اما ما جدی نگرفتیم و فکر کردیم میخواهند تهدید کنند. به هیچ عنوان تصور نمیکردیم وارد منازل بشوند.
به گفته امیر، موتورسواران سپس از دیوار های خانه ها بالا رفتند، درها را باز و دسته جمعی به ساکنین حمله کردهند و همه را مورد ضرب و شتم قرار دادند.بعد از آن هم امیر و 12 نفر دیگر همان شب بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.
او می گوید: موقع بازداشت به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتیم. دو تا از انگشتان من شکست. آنها میزدند و فریاد می کشیدند که کاری می کنیم مثل سگ به گه خوردن بیفتید. نشان تان می دهیم الله تان چقدر اکبر است و... همسایه های دیگر به کمک آمدند اما اکثرا مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. بعد ما را در مینی بوسی که بیرون کوچه پارک کرده بودند سوار کردند و به اوین بردند؛ بدون اینکه به زخم ها یا درد های ما توجهی بکنند.یکی از دوستانم از ناحیه سر ضربه خورده و پیشانی اش شکافته بود. همه جای او خونی بود. همه ما را در یک اتاق مانند کوچکی انداختند و رفتند. تا دو روز هیچ خبری نشد نه سراغمان آمدند و نه غذا و آبی به ما دادند. به گفته امیر دو روز بعد بازجویی از او و دوستانش آغاز شده است: ابتدا ترس چندانی نداشتیم چون کاری نکرده و فقط الله اکبر گفته بودیم. حتی آن شب شعار مرگ بر دیکتاتور نیز ندادیم؛ یعنی تازه شروع شده بود که ریختند و گرفتند. اما بازجویی ها جور دیگری بود. می گفتند از کجا خط می گیرید و چقدر پول گرفته اید و... من واقعا گیج شده بودم. باور نمیکردم به خاطر الله اکبر گفتن اینگونه برخورد کنند.هر چه می گفتم از کسی خطی نگرفته و خطایی نکرده ام فایده ای نداشت. مدام می گفتند در ستاد موسوی با چه کسی در ارتباطید؟ چه کسی به شما خط میدهد؟ یک هفته تمام کتک خوردیم. فحش های خیلی ناجور هم میدادند. آخر سر گفتند اتهام شما اقدام علیه امنیت ملی است و به خاطر این اتهام ممکن است اعدام شوید و بهتر است همه چیز را بگویید ؛اما من واقعا چیزی برای گفتن نداشتم. بعد از یک هفته بالاخره با قرار کفالت آزاد شدم.
از امیر می پرسم آیا اتهامت را پذیرفتی؟ می گوید چاره ای نداشتم؛ پذیرفتم. از من تعهد گرفتند در هیچ تجمعی شرکت نکنم. در تعهد نامه ای که امضا کردم نوشته بود که تعهد میدهم الله اکبر نگویم و در هیچ گونه شعاری مشارکت نداشته باشم.من هم امضا کردم و بعد از این تعهد نامه و گذاشتن قرار کفالت آزاد شدم.او یادآور می شود که در زندان اوین دست خطی نیز از او گرفته اند مبنی بر اینکه فریب خورده و پشیمان است و طلب عفو می نماید و میرحسین موسوی را مسول تمام مشکلات و مسائل پیش آمده میداند. به گفته امیر، دوستان دیگرش نیز به همین منوال آزاد شده اند جز یکی از دوستانش که حاضر به نوشتن این دست خط و دادن تعهد نامه نشده است و اسم او که پیش از این در لیست زندان اوین بوده به یکباره از این لیست خارج شده و پی گیریهای خانواده اش تاکنون نتیجه ای نداشته و آنها نمیدانند فرزندشان به چه سرنوشتی دچار شده و کجا نگهداری می شود.امیر اما بعد از آزاد شدن نیز راحت نبوده است. او دو بار طی این مدت باز تحت عنوان تکمیل تحقیقات احضار شده و به او گفته اند حق خروج از تهران را ندارد. خود توضیح میدهد : برخی مواقع زنگ میزنند و می پرسند کجا هستی و چه می کنی. حتی برخی شب ها، زمانی که مردم الله اکبر می گویند زنگ میزنند و می گویند تو که عاقل شدی؛ بالای پشت بام که نیستی؟
شهید الله اکبرامیر، تنها یک نمونه از کسانی است که به جرم گفتن الله اکبر چنین روزهایی را گذرانده است؛پس از انتخابات 22 خرداد، خانه های زیادی مورد حمله نیروهای گارد ضد شورش و لباس شخصی قرار گرفته و به منازل و اموال بسیاری از مردم خسارت وارد شده است. مردمی که جرم آنها تنها گفتن الله اکبر بوده است. حتی در مواردی گزارش شده که در تاریکی شب هنگام الله اکبر گفتن مردم تیراندازی هوایی یا هدفدار صورت گرفته است. به طوریکه برخی از کشته شدگان حوادث اخیر بر بالای پشت بام های خود به شهادت رسیده اند. مصطفی غنیان، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری یکی از آنهاست. این دانشجوی 26 ساله در شب 27 خرداد اولین چهارشنبه پس از انتخابات در حال گفتن تكبیر بر روی بام ساختمانی 8 طبقه در محله سعادت آباد تهران به ضرب گلوله تك تیر انداز های مستقر در ساختمان های اطراف به شهادت رسید. پیش از این به دلیل همزمانی شهادت این دانشجو با وقایع كوی دانشگاه تهران، نام مصطفی غنیان در اسامی شهدای كوی دانشگاه تهران منتشر شده بود، درحالی كه وی بر پشت بام خانه دانشجویی خودش در منطقه سعادت آباد مورد هدف تك تیراندارها قرار گرفت و در آغوش پدرش به شهادت رسید.از پدر شهید غنیان نقل شده كه: "مصطفی برای گفتن الله اکبر به پشت بام رفت پس از مدت كوتاهی متوجه سرو صدای زیاد در ساختمان شدم و ناگهان در منزل به شدت كوبیده شد. در را كه باز كردم یكی از همسایه گفت مصطفی روی پشت بام با شما كار دارد، بیایید بالا" بر اساس گزارش خبرنامه امیرکبیر، پدر شهید غنیان هنگامی كه به پشت بام ساختمان هشت طبقه میرسد به وی می گویند كه به علت تیراندازی باید سینه خیز روی بام برود. در این هنگام پدر شهید غنیان پیكر نیمه جان فرزندش را در حالی كه یك گلوله شقیقه اش را سوراخ كرده در آغوش میگیرد، مصطفی پس از دقایقی در آغوش پدر به شهادت میرسد.
گفتن الله اکبر، مغایر با قانون جمهوری اسلامی!از سوی دیگر گزارش ها حاکیست در تهران، مجتمع های مسکونی که ساکنان آنها شب ها الله اکبر می گویند به شدت تهدید می شوند. در شهرک اکباتان هر شب بانگ الله اکبر در حالی شنیده می شود که نیروی انتظامی در نامه ای کتبی به مدیران هر یک از بلوک های این شهرک، آنها را کتبا تهدید کرده که اگر "اغتشاش تحت عنوان الله اکبر" صورت بگیرد مدیر عامل بلوک را بازداشت خواهند کرد.تصویری در هر یک از بلوک های شهرک اکباتان نصب شده که در آن نوشته شده ساکنین بلوک های شهرک اکباتان از سر ناآگاهی و پیروی از شبکه های ماهواره ای در ساعات مشخص اقدام به شعار دادن می کنند که این امر مغایر با قانون نظام جمهوری اسلامی است و پیگرد قانونی دارد و... با این وجود مردم اکباتان هر شب چراغ ها را خاموش و پنجره ها را باز می کنند و الله اکبر می گویند ؛ تنها تفاوتی که کرده این است که بالای پشت بام نمی روند و از داخل منازل خود الله اکبر می گویند.
حملات گسترده به منازل مردمسازمان دیده بان حقوق بشر نیز در گزارشی بر این برخوردها صحه گذاشته و به نقل از یک شاهد عینی در نزدیک میدان ونک نوشته است: "در 22 ژوئن ما مشغول الله اکبر گفتن از پشت بام ها بودیم که بسیجی ها به محله ریختند و شروع کردند به شلیک هوایی. آنها به سمت ساختمانهایی که فکر می کردند از آنها صدای الله اکبر می آید تیراندازی کردند. من ندیدم تیری به ساختمانها خورده باشد. مدت کوتاهی بعد پسر عمویم به آپارتمان ما آمد. او بسیار وحشت زده بود. بسیجی ها به خانه آنها در یوسف آباد ریخته بودند و درها و ماشین هایشان را در خیابان تخریب کرده بودند."یک خانم در محله ولنجک تهران نیز به این سازمان گفته است: "بسیجی ها برای ارعاب کسانیکه از پشت بامهایشان الله اکبر می گفتند به محله ما ریختند. آنها شروع کردند به لگد زدن به درها و اگر موفق به باز کردن در نمی شدند از دیوار حیاط بالا رفته و از داخل در را باز می کردند. آنها به داخل منازل آمده و ساکنان را مورد ضرب و شتم قرار می دادند. همسایه ها با دیدن این صحنه به کمک شتافتند و به بسیجی ها سنگ پرانی کردند تا مانع از کتک خوردن ساکنین خانه ها شوند. اما بعد بسیجی ها به منازل این همسایه ها حمله و تلاش کردند وارد خانه هایشان شوند."شاهد عینی سوم به دیده بان حقوق بشر گفته است که چگونه ناظر حمله بسیجی ها به خانه شخصی بوده که به گمان آنها به معترضین پناه داده بوده است: "در محله ما در جنوب تهران بعضی از معترضینی که مورد حمله بسیج قرار گرفتند در حین فرار به منازل مردم پناه بردند. بسیجی ها اول به شدت به درب این منازل کوبیدند. ساکنین این منازل از باز کردن درب خانه هراس داشتند. بعد بسیجی ها روی در این خانه ها رنگ پاشیدند و علامت زدند. آنها دقایقی بعد برگشتند و با حمله به منازل علامت خورده، در را شکسته و وارد شدند. آنها صاحب خانه ها را کتک زده و پنجره منازل و شیشه ماشین هایشان را شکستند."دیده بان حقوق بشر گزارشات مشابهی از خشونتهای شبانه بسیج و سایر نیروهای امنیتی به محله های مختلف تهران از جمله نیاوران، فرمانیه، سعادت آباد، شهرک غرب و میدان ونک هم جمع آوری کرده است.
تعهد از دانشجویاناز سوی دیگردر روزهای گذشته، پنجاه نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی شریف به جرم سردادن الله اکبر از سوی حراست این دانشگاه احضار شده و مورد مواخذه و تهدید قرار گرفته اند.بر اساس گزارش سایت موج سبز آزادی، دانشجویان احضار شده در دفتر حراست مورد بازخواست قرار گرفته‌اند و با تهدید نسبت به احضار به کمیته انضباطی دانشگاه، از آنان تعهد کتبی مبنی بر عدم سر دادن شعار اخذ شده است.دانشجویان احضار شده گفته‌اند که مسئولان دانشگاه با شناسایی اتاق‌هایی که در ساعت مشخصی از شب از آن‌ها صدای الله اکبر به گوش می‌رسد، با تماس تلفنی ساکنان این اتاق‌ها را به دفتر حراست دانشگاه احضار کرده‌اند.
پیشتر احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری و از حامیان نزدیک محمود احمدی نژاد سر دادن شعار الله اکبر را یادآور ماجرای مسجد ضرار دانسته و گفته بود: "عده‌ای با توطئه‌هایشان در انتخابات اخیر ماجرای مسجد ضرار را تداعی کردند که نمونه آن شعار الله اکبر برخی بر روی پشت بام‌ها بود."رهبر کودتا نیز در آخرین سخنرانیش ما را متوسلین به مسجد ضرار خواند.لاریجانی ذکر الله اکبرمان را خواندن نماز جمعه در روز چهارشنبه نامید و ...
حال دانستید این ذکر آسمانی ما با کودتاچیان چه می کند؟

الله اکبر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر